Wetplate ofwel

Collodion Fotografie

is een van de vroegste processen van fotograferen waarbij

een laag nitrocellulose ( opgelost katoen in ether, ook wel

Collodium genoemd) ) op een glasplaat of aluminiumplaat

wordt aangebracht waar een aantal chemische

bestanddelen in zitten. Vervolgens gaat deze  in een

zilverbad waarbij de nitrocellulose zich vult met zilver wat

vervolgens gebruikt wordt om mee te fotograferen. Ter

plekke moet men dan de plaat ontwikkelen en fixeren om

vervolgens gelijk het eindprodukt te kunnen aanschouwen.

Deze vroege techniek is tijdrovend en kostbaar maar ook

uniek in beeld. Rond 1860 was dit de gebruikelijke manier

van fotograferen tot ongeveer 1880.

Het Fotogietlab heeft een unieke manier ontwikkeld om de

originele platen te gieten met epoxy. Een oud produkt in

een nieuw jasje. Met een mangifiek eindresultaat als gevolg!

Samen met Peter van Hal die al jaren bezig is met het

fotograferen op deze oldskool manier is het Fotogietlab er

in geslaagd dit te perfectioneren. Er zijn natuurlijk

richtlijnen om dit proces vlekkeloos te laten verlopen dus

neem gerust contact met ons op! Daar er gewerkt word

met chemische bestanddelen is het van belang dat er een

aantal richtlijnen in acht genomen worden met het maken

van de plaat.

Wetplate Fotograaf Peter van Hal is erg enthousiast over de strakke epoxy finish. Zwaar

onteverden over de oude manier van aflakken begon hij samen met Rene Lauffer te

experimenteren met de epoxylaag op originele platen. Ipv een eindresultaat met een

matte finish met stofjes kan hij nu genieten van de wetplate's nieuwe stijl. een enorme

vooruitgang!

Ga naar onze galerie om meer werk te kunnen zien en aankopen van Peter Van Hall

Wetplate ofwel Collodion

Fotografie

is een van de vroegste processen van fotograferen waarbij een laag nitrocellulose (

opgelost katoen in ether, ook wel Collodium genoemd) ) op een glasplaat of

aluminiumplaat wordt aangebracht waar een aantal chemische bestanddelen in zitten.

Vervolgens gaat deze  in een zilverbad waarbij de nitrocellulose zich vult met zilver wat

vervolgens gebruikt wordt om mee te fotograferen. Ter plekke moet men dan de plaat

ontwikkelen en fixeren om vervolgens gelijk het eindprodukt te kunnen aanschouwen.

Deze vroege techniek is tijdrovend en kostbaar maar ook uniek in beeld. Rond 1860 was

dit de gebruikelijke manier van fotograferen tot ongeveer 1880.

Het Fotogietlab heeft een unieke manier ontwikkeld om de originele platen te gieten met

epoxy. Een oud produkt in een nieuw jasje. Met een mangifiek eindresultaat als gevolg!

Samen met Peter van Hal die al jaren bezig is met het fotograferen op deze oldskool

manier is het Fotogietlab er in geslaagd dit te perfectioneren. Er zijn natuurlijk richtlijnen

om dit proces vlekkeloos te laten verlopen dus neem gerust contact met ons op! Daar er

gewerkt word met chemische bestanddelen is het van belang dat er een aantal

richtlijnen in acht genomen worden met het maken van de plaat.

Wetplate Fotograaf Peter van Hal is erg enthousiast over de strakke epoxy finish. Zwaar

onteverden over de oude manier van aflakken begon hij samen met Rene Lauffer te

experimenteren met de epoxylaag op originele platen. Ipv een eindresultaat met een

matte finish met stofjes kan hij nu genieten van de wetplate's nieuwe stijl. een enorme vooruitgang!

Wetplate ofwel

Collodion

Fotografie

is een van de vroegste processen van fotograferen

waarbij een laag nitrocellulose ( opgelost katoen in

ether, ook wel Collodium genoemd) ) op een glasplaat

of aluminiumplaat wordt aangebracht waar een aantal

chemische bestanddelen in zitten. Vervolgens gaat deze 

in een zilverbad waarbij de nitrocellulose zich vult met

zilver wat vervolgens gebruikt wordt om mee te

fotograferen. Ter plekke moet men dan de plaat

ontwikkelen en fixeren om vervolgens gelijk het

eindprodukt te kunnen aanschouwen. Deze vroege

techniek is tijdrovend en kostbaar maar ook uniek in

beeld. Rond 1860 was dit de gebruikelijke manier van

fotograferen tot ongeveer 1880.

Het Fotogietlab heeft een unieke manier ontwikkeld om

de originele platen te gieten met epoxy. Een oud

produkt in een nieuw jasje. Met een mangifiek

eindresultaat als gevolg! Samen met Peter van Hal die al

jaren bezig is met het fotograferen op deze oldskool

manier is het Fotogietlab er in geslaagd dit te

perfectioneren. Er zijn natuurlijk richtlijnen om dit

proces vlekkeloos te laten verlopen dus neem gerust

contact met ons op! Daar er gewerkt word met

chemische bestanddelen is het van belang dat er een

aantal richtlijnen in acht genomen worden met het

maken van de plaat.

Wetplate Fotograaf Peter van Hal is erg enthousiast

over de strakke epoxy finish. Zwaar onteverden over de

oude manier van aflakken begon hij samen met Rene

Lauffer te experimenteren met de epoxylaag op

originele platen. Ipv een eindresultaat met een matte

finish met stofjes kan hij nu genieten van de wetplate's

nieuwe stijl. een enorme vooruitgang!

Ga naar onze galerie om meer werk te kunnen zien en aankopen van Peter Van Hall